Vanlige spørsmål og svar

Dette kommer litt an på hva slags enhet du har i utgangspunktet, men det finnes flere muligheter for at du kan streame/overføre video-bildet fra LaMove, til TVen din. I denne hjelpeartikkelen, skal vi ta for oss 3 muligheter. I tillegg til disse alternativene, kan det godt hende at du har en smart-TV, som lar deg overføre video direkte til TVen.

Fra smarttelefon
Har du en Apple-TV av noe nyere dato, så kan du streame videobildet til denne, og dermed til TVen din – fra din smarttelefon eller nettbrett. Åpne økten du vil streame, og se etter symbolet nedenfor. Når du klikker på det, så skal du få opp tilgjengelige enheter.

Fra datamaskin
Ser du LaMove på en datamaskin, så vær klar over at nettleseren Chrome, enn så lenge ikke støtter «casting» av videobilde. Prøv eventuelt en annen nettleser, for eksempel Safari hvis du er på Mac. Da skal du kunne finne symbolet som du ser her ovenfor. Klikk på det, og velg enhet. 

Overfør til TV via kabel fra PC/Mac
Dette forutsetter at du har en HDMI/DVI-utgang på din maskin. Har du en Mac av mindre modell, må du kanskje kjøpe en overgang. Spør hos din forhandler av elektronikk.

For at visning av filmene våre skal foregå uten hakking og forstyrrelser, anbefaler vi at du har en bredbåndslinje på minst 3-4 mbps. Sjekk gjerne med leverandøren din, hvis du er usikker på hva du har. Du kan også måle hastigheten din på nett (klikke her for å måle). Hvis du ønsker å se filmene i HD-kvalitet, så bør du ha 10 mbps minimum. Husk at du kan justere kvaliteten på filmvisningen selv, når du har åpnet en økt. Beskrivelse finner du her.

I utgangspunktet behøver du ikke noe utstyr for å trene her hos oss. Det du må ha av andre ting, er en enhet du kan se øktene på. Optimalt er det en TV eller en dataskjerm. Har du ikke det, så kan du alltids bruke et nettbrett eller en smarttelefon også. Husk at du ofte kan sende video fra din smarttelefon til din TV, eller Apple TV/ChromeCast. Hjelp til det finner du også her på hjelpesidene.

Stort sett trenger du kun deg selv for å trene, men det kan ofte være smart å ha en yogamatte. Disse får du fra kroner 70,- og oppover. De billigste har en tendens til å slippe fra seg litt materiale når du har brukt dem en stund, så det er ofte smart å kjøpe en til et par hundre kroner.

Enkelte av våre økter er også bygget rundt utstyr som kettle bells, hoppetau, strikker, manualer osv. Dette vil alltid stå i beskrivelsen av treningsøktene.

Våre medlemmer har spesialpris (20 %) på slikt treningsutstyr hos X-life.

For å få startet din kostnadsfrie prøveperiode, må du registrere et betalingskort. Dette for at det skal være enkelt å fortsette et ordinært medlemskap etter prøveperioden. Dersom du ikke vil at det belastes, må du avslutte medlemskapet ditt innen prøveperioden går ut.

SPØRSMÅL OM TILGANG

Du kan trene med LaMove på de fleste enheter. Det kan være smarttelefonen din, som bruker iOS eller Android-system, du kan se øktene på nettbrett, og du kan selvfølgelig se øktene våre på laptop eller PC/Mac. Sistnevnte er å foretrekke, simpelthen fordi skjermen er større. Uansett enhet – så åpner du lamove.no i nettleseren din. Vi har skreddersydde versjoner for både mobil og nettbrett. Enheten du bruker må ha tilgang til Wifi eller Mobildata.

Dersom du har HDMI-utgang på din datamaskin, kan du selvfølgelig også få bildet overført til TVen din via HDMI-kabel.

Du kan enkelt be om nytt passord, dersom du ikke husker det opprinnelige. Gå til innloggingssiden vår, som du finner på https://lamove.no/innlogging

Under «Logg inn»-knappen, finner du en link som heter «Glemt passord». Klikk på denne. På siden som da åpner seg, fyll inn ditt brukernavn eller epostadresse i tekstfeltet, og klikk på knappen «Be om nytt passord». Det blir da tilsendt på epost.

Dersom du ønsker å avslutte medlemskapet ditt, og gjør dette fra medlemssiden din – så vil du ha full tilgang til tjenesten ut den måneden du har betalt for. Eksempelvis: Hvis du ble medlem 20. januar, og sier opp 1. juni – så vil du kunne logge inn som vanlig til og med 19. juni.

Per i dag, har vi valgt å ikke dele inn treningstjenesten vår i moduler. Medlemsprisen er uansett såpass lav, at vi ikke finner det naturlig å dele opp medlemskapet i moduler. Hva som skjer på sikt, er vanskelig å si – men det er i hvert fall ikke en mulighet nå.

SPØRSMÅL OM BETALING OG MEDLEMSKAP

Å være kritisk til å bruke betalingskort på nettet, er bare sunt. Vi har derimot sikret nettsiden og betalingsløsningen vår på beste måte, slik at du ikke løper noen risiko ved å legge inn kortdetaljene dine her. Verken vi i LaMove eller noen andre – kan se informasjonen du oppgir. Dette blir kryptert.

Du kan alltid kontrollere en nettsides sikkerhet, ved å klikke på hengelåsen i URL-vinduet i nettleseren din. 

Prisen på medlemskapet ditt er ikke nødvendigvis vår ordinære pris. Du kan ha meldt deg inn under spesielle vilkår, som for eksempel i en kampanjeperiode. Du kan også ha fått en egen pris på grunn av eventuelt tidligere medlemskap på Dansetrening.

Hvis du allerede er medlem
Den prisen du betaler for medlemskapet, og eventuelle prøveperioder, finner du ved å klikke på linken Medlemskap, under Min Profil. Du kan da se hva slags avtale du har.

Hvis du ikke er medlem
Den prisen du får, er den du ser rett ovenfor innmeldingsskjemaet på Registreringssiden. Der står det «Vilkår», og deretter din pris.

Du blir ikke trukket noen ting så lenge du er inne i den avtalte kostnadsfrie prøveperioden. Hvis du er blitt trukket av oss, så er det fordi prøveperioden er utløpt – og du ikke har avsluttet medlemskapet innen utløpstiden. Vilkårene for dette krysset du av for at du leste og godtok, da du registrerte deg for prøveperioden.

Medlemskapet må altså avsluttes fra Min Profil, innen prøveperioden er over. Hvis ikke dette gjøres, startes et ordinært medlemskap automatisk.

For å få startet din kostnadsfrie prøveperiode, må du registrere et betalingskort. Dette for at det skal være enkelt å fortsette et ordinært medlemskap etter prøveperioden. Dersom du ikke vil at det belastes, må du avslutte medlemskapet ditt innen prøveperioden går ut.

Betalingskortet ditt belastes i forhold til hvilken dag i måneden du startet medlemskapet ditt. Dersom du startet for eksempel 1. oktober, så vil neste belastning være 2. november, med mindre du har meldt deg inn under en for eksempel en kampanjeperiode, eller fått et eller annet tilbud.

Du kan alltid finne informasjon om eksakt dato for neste belastning. Klikk først på Min Profil deretter på linken Medlemskap. Der vil du finne informasjon om neste betalingsdato.

Medlemskapet løper så lenge du selv ønsker. Hvis du finner ut at dette ikke passer for deg, så stopper du det enkelt fra din medlemsside

Alle som melder seg inn hos oss, får automatisk en gratis prøveperiode først. Hvor lenge denne perioden varer, vil stå over innmeldingsskjemaet på registreringssiden vår. Når denne prøvetiden er over, vil du bli trukket for den kommende måneden, så sant du ikke allerede har avsluttet medlemskapet.

Har du spørsmål som du ikke finner svar på her på hjelpesidene, så er du selvfølgelig velkommen til å sende oss en melding. Da svarer vi så snart vi kan.

Dette har vært en mulighet tidligere. Vi jobber med å få til en slik ordning på disse nye nettsidene våre også. Informasjon vil komme på Facebook og medlemssidene våre når det er klart.

SPØRSMÅL OM TRENINGSØKTER

I utgangspunktet behøver du ikke noe utstyr for å trene her hos oss. Det du må ha av andre ting, er en enhet du kan se øktene på. Optimalt er det en TV eller en dataskjerm. Har du ikke det, så kan du alltids bruke et nettbrett eller en smarttelefon også. Husk at du ofte kan sende video fra din smarttelefon til din TV, eller Apple TV/ChromeCast. Hjelp til det finner du også her på hjelpesidene.

Stort sett trenger du kun deg selv for å trene, men det kan ofte være smart å ha en yogamatte. Disse får du fra kroner 70,- og oppover. De billigste har en tendens til å slippe fra seg litt materiale når du har brukt dem en stund, så det er ofte smart å kjøpe en til et par hundre kroner.

Enkelte av våre økter er også bygget rundt utstyr som kettle bells, hoppetau, strikker, manualer osv. Dette vil alltid stå i beskrivelsen av treningsøktene.

Våre medlemmer har spesialpris (20 %) på slikt treningsutstyr hos X-life.

Dette kommer litt an på hva slags enhet du har i utgangspunktet, men det finnes flere muligheter for at du kan streame/overføre video-bildet fra LaMove, til TVen din. I denne hjelpeartikkelen, skal vi ta for oss 3 muligheter. I tillegg til disse alternativene, kan det godt hende at du har en smart-TV, som lar deg overføre video direkte til TVen.

Fra smarttelefon
Har du en Apple-TV av noe nyere dato, så kan du streame videobildet til denne, og dermed til TVen din – fra din smarttelefon eller nettbrett. Åpne økten du vil streame, og se etter symbolet nedenfor. Når du klikker på det, så skal du få opp tilgjengelige enheter.

Fra datamaskin
Ser du LaMove på en datamaskin, så vær klar over at nettleseren Chrome, enn så lenge ikke støtter «casting» av videobilde. Prøv eventuelt en annen nettleser, for eksempel Safari hvis du er på Mac. Da skal du kunne finne symbolet som du ser her ovenfor. Klikk på det, og velg enhet. 

Overfør til TV via kabel fra PC/Mac
Dette forutsetter at du har en HDMI/DVI-utgang på din maskin. Har du en Mac av mindre modell, må du kanskje kjøpe en overgang. Spør hos din forhandler av elektronikk.

Absolutt!

Du kan ønske deg både spesielle treningsøkter/treningstyper, og såkalte utfordringer (challenges). Vi vil alltid gjerne høre hva medlemmene vil ha. Det er slik vi kan bli bedre, og gjøre deg og de andre medlemmene mest mulig fornøyd.

Har du idéer, så ta gjerne kontakt med oss.

SPØRSMÅL OM LIVE STREAMING

På LaMove ønsker vi i størst mulig grad å inspirere til å trene, og søker på den måten til nye og spennende metoder. Vi ønsker derfor å utfordre deg til å trene med oss LIVE. Dette betyr at treningen som du ser på skjermen, skjer her og nå. Direkte.

Mange av LIVE-treningene blir borte når de er ferdig. Derfor må du være klar til å trene, til tidspunktet som er angitt. At det foregår direkte, betyr også at du kan kommunisere med oss underveis. Da får du kanskje svar mens økten pågår.

Eventuelle planlagte LIVE-økter finner du i øktarkivet vårt.

Du trenger ikke noe annet enn det du vanligvis har når du tar andre økter. Dersom vi kjører LIVE-trening i trening som krever utstyr, så vil du finne informasjon om dette. Det kan være utstyr som yogamatte (PS! Alltid smart å ha en yogamatte), kettle bells, manualer (flasker med vann kan gjøre god nytte), hoppetau etc.

Det du alltid må sørge for når du skal trene hjemme med LaMove, er at du har litt plass rundt deg. Sørg også for at TVen/skjermen din, står i god posisjon i forhold til der du trener. Husk også gode sko, dersom du skal trene med mye hopp og sprett.

Som du kanskje vil legge merke til etter hvert, så vil vi noen ganger kjøre LIVE-klasser på Facebook. Gratis. Dette kan være samme LIVE-økter som vi kjører på LaMove.no. Kanskje også samtidig.

Dette gjør vi for å markedsføre treningstjenesten vår, slik at vi kan rekruttere nye medlemmer, og gi deg et enda bedre tilbud. For å gjøre dette, må vi kjøre en del trening gratis. Som betalende medlem vil du allikevel få veldig mye mer trening og utbytte, enn de få øktene vi kjører gratis nå og da.

Når man kjører direktesending, så er det alltid en viss mulighet til stede for at noe går galt. Slik er det på NRK og TV2, og slik er det også her på LaMove. Når man kjører direkte, kan det meste uforutsett skje.

Dersom internettet hos oss faller ut for eksempel på grunn av feil hos leverandøren vår, så vil det påvirke direktesendingen. Det kan også være andre forstyrrelser i sanntid, som påvirker sendingen. Dette ser vi egentlig ikke på som et problem, men snarere en utfordring og et spenningsmoment som gjør LIVE-trening enda artigere 🙂

Opplever du skurring eller hakking, eller andre forstyrrelser under LIVE-trening, så kan det med andre ord like gjerne være feil på vår side, som hos deg.

LAMOVE PÅ MOBIL OG NETTBRETT

Ja, absolutt! Vi har laget LaMove for å fungere på de fleste plattformer. Tjenesten vår skal dermed passe fint, uavhengig av om du bruker oss på smarttelefon, nettbrett eller laptop/datamaskin.

Husk at mange moderne telefoner og nettbrett har mulighet til å sende video trådløst over til for eksempel TVen din. Se punktet nedenunder, for instruksjon.

Fra smarttelefon
Har du en Apple-TV av noe nyere dato (eller Chromecast), så kan du streame videobildet til denne, og dermed til TVen din – fra din smarttelefon eller nettbrett. Åpne økten du vil streame, og se etter symbolet nedenfor. Når du klikker på det, så skal du få opp tilgjengelige enheter.

Her kan du lære hvordan du legger LaMove til som en app på din iphone, slik at du slipper å gå via nettleseren på telefonen din hver gang du skal logge inn. Se filmen nedenfor.

SPØRSMÅL OM PERSONVERN

Først og fremst: Ikke-medlemmer kan ikke se noen ting fra medlemssidene på LaMove. I hvertfall ikke noe av medlemsinformasjonen.

Som standard når du er ny-registrert medlem hos oss, så er handlingene dine, profilen din og innholdet ditt, tilgjengelig for andre medlemmer å se. Dette bidrar jo veldig fint til fellesskapet, men vi har full respekt for de som ønsker å skjule noe av profil-innholdet sitt. Dette kan du styre via personvern-innstillingene, som du finner under Min Profil.

Her kan du altså angi for eksempel hvem som kan skrive på din vegg. Du kan velge å skjule deg fra medlemslistene. Du kan velge å ikke vise til andre at du er pålogget. Du kan også velge og kun tillate private meldinger fra dine LaMove-venner.