fbpx

6 positive effekter av dansetrening

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on email
E-post
6 effekter av dansetrening / Dans / Trening / Hjemmetrening / Tren hjemme / LaMove

Dans er fantastisk! Om du svinger deg i store bevegelser over et gulv, eller bare såvidt vugger med til en sang i bilen, så er det en positiv aktivitet for kropp og sinn.

Dans er ikke bare noe som gir deg et smil om munnen. Du kan også oppleve en rekke fordeler, både av fysisk og psykisk karakter. Uansett hvem du er, og hva slags dans du utfører, så er danseaktiviteten noe som stimulerer både hjerne og muskler. Og ikke minst – du oppnår disse fordelene av å gjøre noe som er gøy! Dans er gøy!

Nedenfor har vi listet 6 positive effekter du kan oppnå ved å la deg rive med av rytmer og dansetrinn.

1. Økt styrke og generelt forbedret helse

Dans er treningsaktivitet, derfor vil du naturligvis nyte godt av styrking av ledd, muskler og skjelett. Ettersom styrken forbedres, vil du kunne danse lengre, og du kan legge mer energi i hvert trinn. Det økte fysiske aktivitetsnivået kan forebygge sykdommer som diabetes, høyt blodtrykk, hjertesykdom – og være forebyggende mot osteoporose, ettersom beinstruktur og beinmasse forbedres. PS! Husk at kalsium og vitamin D også påvirker sistnevnte.

6 effekter av dansetrening / Dans / Trening / Hjemmetrening / Tren hjemme / LaMove

2. Forbedret hukommelse

Når du trener, vil hjernen stimuleres på en måte som bidrar til at nerveceller vokser. Og ettersom dansing krever at du husker trinn og trinnkombinasjoner, vil hjernen og hukommelsen påvirkes i positiv retning. Dansing påvirker rett og slett flere funksjoner i hjernen. Kinestetisk sans (den bevisste oppfatningen av kroppsdelers stilling og bevegelser), rasjonell tenkning, musikalitet og følelsessenter. At du jobber med alt dette på samme tid, kan utvikle nervesystemet og redusere risken for alzheimer og demens.

Latin Dance Cardio Workout / Latindans / Latin / Dansetrening / LaMove / Hjemmetrening

3. Forbedring av fleksibilitet og balanse

Å utføre stretching/tøying både i forkant og etterkant av danseaktiviteten, bidrar til å få mer ut av bevegelsene og reduserer sjansen for skader. Jo oftere du danser, jo oftere utsetter du naturligvis kroppen din for denne tøyingen av muskler og sener. Jo mer du tøyer, jo bedre leddutslag vil du kunne få. Resultatet er at du får utvidet bevegelsesfrihet, og dansebevegelsene vil bli enklere. 

For å utføre hvert dansetrinn og hver dansesekvens bedre og tryggere, jobber du konstant og ubevisst med kroppens tyngdepunkt. Etter hvert som du lærer flere og flere trinn og trinnkombinasjoner, vil du øke balanseevnen og evnen du har til å flytte tyngdepunktet. Dette fører igjen til at du kan beherske flere kombinasjoner av trinn.

Oppvarming / Trening / Hjemmetrening / LaMove

4. Bedre lungekapasitet og sterkere hjerte.

Dansing er fantastisk såkalt kardiovaskulær trening. Det vil kort sagt si at dansing har positiv effekt på hjerte og blodomløpet. Når du utfører danseaktivitet ofte, vil du merke en forbedret utholdenhet. Du vil kunne oppleve en mer stabil hjertefrekvens når du trener, en lavere hvilepuls og redusert opplevelse av å være tungpustet under fysiske aktiviteter.

5. Redusert stressnivå

Når du danser, er det mye enklere å få tanker og fokus bort fra hverdagslige ting, enn om du for eksempel er på treningssenteret eller ute på en løpetur. I dansen tvinges du til å fokusere på det trinnet du utfører her og nå – og det er enklere å føle mestring. Samtidig har du musikk, som gjerne setter en spesiell stemning. Her på lamove.no, vil du også oppleve å danse sammen med en instruktør, som motiverer og bidrar til å la fokuset være konsentrert på selve aktiviteten.

Alt dette bidrar til å redusere mengden kortisol (les om kortisol her) som hjernen produserer. Kortisol er hormonet som er forbundet med stress. 

6. Vektreduksjon

Bevegelser du utfører når du danser, omfatter gjerne store og mange muskelgrupper på samme tid. Med andre ord, så stimulerer du muskler i hele kroppen. En studie hos Journal of Physiological Anthropology, fant ut at en økt med dansetrening, er like effektivt som en jogge- eller sykkeltur, når det gjelder forbedring av kroppens aerobe utholdenhet. 

Samtidig vil danseaktivitet gjerne ligge i en hjertefrekvenssone som er bra for fettforbrenning. 

Dansetrening hos LaMove.no

Her på LaMove har vi en rekke danseøkter i arkivet allerede. Samtidig lager vi stadig nye økter, og vi sender ofte dansetrening som direktesendt trening på kveldstid. Hvis du leser dette, og ønsker å prøve, kan du benytte kupongkode DANSETRENING ved registrering. Da får du prøve gratis i 14 dager. Klikk her for å gå til registrering, hvor koden allerede er lagt inn.

Del gjerne denne posten med noen

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on email
E-post

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

La trening bli en naturlig del av hverdagen din

LaMove tilbyr raske og effektive økter innen mange ulike kategorier. Har du bare 10 minutter ledig? Vi har allikevel økter for deg. Du får full tilgang til hele arkivet for kun 99 kroner i måneden.

Følg oss gjerne

Flere blogginnlegg

LaMove - Effektiv trening hjemme. Når det passer!

Få e-post om nyheter på LaMove