fbpx

5 aktiviteter til hviledagen din

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on email
E-post
Fem aktiviteter til hviledagen din / Tren hjemme / Hjemmetrening

Mange som går fra en noe stillesittende tilværelse til en mer aktiv hverdag med trening og gjennomtenkt kosthold, finner gjerne ut at de har mer energi enn tidligere, til tross for at de bruker energi på treningsaktiviteter. En vanlig feil ved oppstart av trening i slike situasjoner, er at man vil trene mer enn det som godt er. Det kan kjennes riktig der og da, men du kan fort gjøre deg selv en bjørnetjeneste – og få negativ pay back i form av for eksempel skader.

Å hvile er viktig. Du kan spørre hvilken som helst av toppidretts-utøverne våre, om hva de mener om hvile. Vi kan nok så godt som garantere at alle sier at hvile er svært viktig. Kroppen må få tid til å hente seg inn, og «reparere» muskulatur osv. Legg derfor inn tilstrekkelig med hviledager i planleggingen din. Vi liker å si at trening består av tre elementer, som det bør være et godt forhold mellom. Det er fysisk aktivitet, kosthold og hvile.

Husk at selv om du føler deg tipp topp på en hviledag, så bør du motstå fristelsen til å trene. I denne bloggartikkelen, skal vi gi deg fem aktiviteter som du kanskje kan fylle hviledagen med.

1: Gå en god tur

Fem aktiviteter til hviledagen din / Tren hjemme / Hjemmetrening

Gåturer i moderat tempo er perfekt, jevn cardiotrening for kroppen din. Du forbrenner kalorier, og du får i gang blodgjennomstrømningen – noe som er spesielt viktig dagen etter trening. Spesielt dagen etter hard trening. At blodet får litt fart i kroppen etter trening, gjør at slaggstoffer fra den fysiske aktiviteten blir fraktet bort mer effektivt, og musklene får mer oksygen. 30-60 minutters gåtur er perfekt restitusjonstrening, og det kan fort bidra til å «klarne hodet».

2: Forbedre teknikken din

Fem aktiviteter til hviledagen din / Tren hjemme / Hjemmetrening

Det avhenger selvfølgelig litt av hva din primære treningsaktivitet er, men på hviledager kan man gjerne ta en «økt» hvor man ser nærmere på teknikk. Tenk på om du er flink til å aktivere magen når du gjør situps for eksempel. Hvordan er egentlig løpssteget? Er det effektivt? Finn gjerne fram kameraet på telefonen din, og gjør et opptak av for eksempel 20 meters jogging. Hvordan ser teknikken ut? Humper du mye opp og ned. Lander du veldig hardt på hælen?

Kort sagt – hvis du vil forbedre deg på det du trener på, så legg gjerne inn en rolig teknikkøkt på en hviledag.

3: Gi deg selv litt pleie

Fem aktiviteter til hviledagen din / Tren hjemme / Hjemmetrening

Hviledager bør handle om at kroppen skal få hente seg inn igjen. Hva er da bedre enn å gi deg selv litt pleie? Og her er det mange muligheter. Alt fra å bruke en fram roller til å rulle på ømme muskler, til å dra på nærmeste bad eller SPA og ta dampbad, badstue eller lignende. Eller hva med å booke tid for en massasje? Det kan alle ha godt av nå og da.

Ettersom dette er en treningsfri dag, så kan du jo sette av litt mer tid til å handle og lage en god middag også.

4: Planlegg trening

Fem aktiviteter til hviledagen din / Tren hjemme / Hjemmetrening

En annen aktivitet som passer bra på hviledager, er jo å ta seg god tid til å se på videre treningsplaner. Kanskje du kan avtale en økt med en venn? Eller søke på nettet for å finne gode idéer til de kommende øktene. Vi på LaMove blir jo veldig glade hvis du bruker hviledagen til å søke litt i arkivet vårt. Finner du noe som ser bra ut for deg, så kan du merke øktene som favoritter – slik at du finner de lettere igjen neste gang du skal trene.

5: Gjør noe gøy!

Fem aktiviteter til hviledagen din / Tren hjemme / Hjemmetrening

Noe av det aller viktigste på en hviledag, er kanskje å ha det gøy! Du har trent bra i det siste, og fortjener et avbrekk mens kroppen din forbereder seg på neste økt. Bruk hviledagen på å se venner. Ring eller reis til noen i familien. Les en bok eller hør på musikk. Kanskje spiller du instrument selv? Det er nok av stress i en typisk hverdag, så bruk hviledagen til å koble av. Pust, slapp av og smil.

Husk: Hvile er en viktig del av et treningsarbeidet! Se på hviledagen som en anledning til å lade batteriene. Du vil ikke settes tilbake av en hviledag. Tvert imot. Du samler krefter for en ny giv.

Del gjerne denne posten med noen

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on email
E-post

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

La trening bli en naturlig del av hverdagen din

LaMove tilbyr raske og effektive økter innen mange ulike kategorier. Har du bare 10 minutter ledig? Vi har allikevel økter for deg. Du får full tilgang til hele arkivet for kun 99 kroner i måneden.

Følg oss gjerne

Flere blogginnlegg

LaMove - Effektiv trening hjemme. Når det passer!

Få e-post om nyheter på LaMove